مرکز مشاوره و راهنمایی انجام پایان نامه و سمینار

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی

ایمپکت فاکتور

در این نوشتار سعی داریم به بررسی ایمپکت فاکتور، نحوه پیدا کردن ایمپکت فاکتور مجلات داخلی و سایت هایی برای یافتن آن می پردازیم:

مقدمه

نمره ایمپکت فاکتور یا همان ضریب تاثیر یکی ازمعیارهای معتبر ارزیابی کیفیت مجلات است. مجلات فارسی و داخلی نیز از این ماجرا مستثنی نیستند. به این معنی که به هنگام استفاده از نتایج داده‌های مقالات یا مدارک علمی برای اطمینان یافتن از صحت مطالب بایستی به ایمپکت فاکتور مجلات داخلی که مقالات مذکور را چاپ کرده‌اند توجه کنیم. البته باید همواره به این موضوع توجه داشته باشیم که ایمضکت فاکتور نمی‌تواند به تنهایی برای ارزیابی مجلات معیار مناسبی باشد؛ بلکه بایدنمره آیگن فاکتور، H-index، شاخص Q و سایر معیارهای مجله مد نظر را نیز در بررسی کیفیت آن مورد توجه قرار دهیم.

ایمپکت فاکتور مجلات داخلی چیست؟

ایمپکت فاکتور شاخصی است برای ارزیابی مجلات و مقایسه آنها با یکدیگر به شرط این که مجلات در حال مقایسه دارای موضوع و زمینه تخصصی مشابه باشند. در واقع ایمپکت فاکتور تعداد استنادات بر مقالات و اسناد علمی یک ژورنال را در مقایسه با ژورنال‌هایی با موضوع مشابه، نمره‌بندی می‌کند؛ مجلات با استنادات بیشتر همواره دارای ایمپکت فاکتور بیشتری هستند. برای یافتن ایمپکت فاکتور مجلات داخلی نیز همچون سایر مجلات، بهترین نمره یا ضریب تاثیر را برای مجله‌ای که دارای بیشترین تعداد استنادات در یک زمینه تخصصی به خصوص بوده است، اختصاص می‌دهند و سایر مجلات بر حسب آن رتبه‌بندی می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین معیارها، ضریب تأثیر (impact factor) که توسط Web of Science ارائه می‌شود. سایت WOS دیگر خدمات خود را رایگان انجام نمی‌دهد، لذا برای دریافت اطلاعات حتماً باید از اشتراک دانشگاه در سامانه‌هایی مانند سمنتاک، گیگالیب و مگاپیپر استفاده کنید. معیار دیگر، چهارک مقاله است، که با Q نشان داده می‌شود به‌طوری‌که مجلات چهارک اول (کیو وان Q1) بهترین کیفیت و مجلات چهارک چهار (کیو فور Q4) پایین‌ترین کیفیت را بر اساس میزان استناد دارند. برای یافتن اطلاعات مذکور، از روش‌های زیر استفاده کنید.

ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر چه اهمیتی برای ما دارد؟

از آن جا که ضریب تاثیر برای نویسنده و مقاله بررسی نمی شود و فقط مجله ها را رتبه بندی می کند، ممکن است به نظر برسد هنگام ارسال یک مقاله اهمیتی ندارد ضریب تاثیر یا Impact Factor آن مجله چند است. باید توجه داشته باشیم اگر مجله ای ضریب تاثیر پایینی داشته باشد ممکن است از لیست مجله های ISI خارج شود. علاوه بر آن بسیاری از مجله ها یا همایش های غیر معتبر هستند که ادعای چاپ مقاله در مجله های ISI را دارند. پس باید از ضریب تاثیر یک مجله آگاه باشیم و سپس نسبت به ارسال مقاله برای آن مجله تصمیم بگیریم.

سامانه اعتبارسنجی مجلات علمی

اگر به دنبال یافتن معیارهای چهارک (Best Quartile)، ضریب تأثیر سالانه (Impact Factor) و پنج ساله (five years IF)، فاکتور استناد (CiteFactor)، شاخص اچ (H index) و دیگر معیارهای یک ژورنال بر اساس اطلاعات اسکوپوس (Scopus)، وی آو ساینس (web of science)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) هستید، از سایت فارسی زیر استفاده فرمایید. کافی است کد ISSN مقاله را از سایت ژورنال پیدا کرده و در این سایت سرچ کنید تا آخرین اطلاعات را به‌صورت کامل در اختیار شما قرار دهد.

  1. سامانه اعتبارسنجی مجلات علمی

ایمپکت فاکتور

۲٫ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

هرچند روش قبلی، اطلاعات سایت وزارت علوم را نیز پوشش می‌دهد، اما اگر به‌دنبال دسترسی مستقیم به اطلاعات این وزارتخانه هستید، از لینک‌های زیر استفاده فرمایید:

  1. فهرست نشریات معتبر داخلی یا پرتال نشریات علمی یا سامانه اطلاعات پژوهشی ایران
  2. فهرست نشریات معتبر خارجی
  3. فهرست نشریات نامعتبر خارجی

سایت هایی برای یافتن ضریب تأثیر مجلات

ایمپکت فاکتور همه ساله توسط مؤسسه اطلاعات علمی (ISI) بر مبنای ارجاعات به هر یک از مجلات علمی آن محاسبه و نتیجه در گزارش‌های ارجاع مجله یا Journal Citation Reports (JCR) منتشر می‌شود. این ضریب، نه برای مقاله یا نویسنده، بلکه برای مجله محاسبه می‌شود. محاسبه بر مبنای یک دوره سه ساله صورت می‌گیرد؛ برای مثال اگر در سال ۸۴ جمعاً ۴۰ ارجاع به مقاله‌های سال‌های ۸۲ و ۸۳ آن مجله صورت گرفته باشد و در آن مجله در سال ۸۲ تعداد ۲۶ مقاله و در سال ۸۳ تعداد ۲۴ مقاله چاپ شده باشد، ضریب ارجاع آن مجله از تقسیم ۴۰ بر ۵۰ (مجموع ۲۶ و ۲۴) به دست می‌آید که ۸/۰ است؛ یعنی به طور متوسط هر مقاله آن نشریه ۸/۰ مرتبه مورد استناد مقالات دیگر قرار گرفته است.
قابل توجه است که Impact Factor فقط درمورد نشریات نمایه‌شده در بانک اطلاعاتی Web of Science و توسط مؤسسه ISI محاسبه و منتشر می‌شود.

چگونه ایمپکت فاکتور یک مجله را بیابیم؟

به طور کلی ناشران معتبر همچون ساینس دایرکت، اشپرینگر، IEEE، امرلند، وایلی و … ایمپکت فاکتور مجلات خود را در صفحه مربوط به مجله درج نموده اند. کافی است به صفحه مجله مورد نظر وارد شده و ایمپکت فاکتور مجله را مشاهده کنید. به عنوان مثال برای دستیابی به ایمپکت فاکتور مجلات سایت ساینس دایرکت می توانید عنوان مجله را در بخش جستجو وارد کنید و سپس روی نتیجه جستجو کلیک نمایید تا وارد صفحه مجله شود و سپس روی About the journal کلیک نمایید و در ستون سمت چپ ایمپکت فاکتور مجله و همچنین میانگین ایمپکت فاکتور مجله در ۵ سال گذشته را مشاهده نمایید.

همچنین سایت هایی نیز وجود دارند که می توانید ایمپکت فاکتور مجله مورد نظر خود را در آنها بیابید.

در انتهای صفحه نیز فایل PDF حاوی نام مجلات و ایمپکت فاکتور آن ها پیوست شده است. توجه فرمایید که ایمپکت فاکتور های اعلام شده برای سال ۲۰۱۷ می باشد.

رنج ضریب تاثیر یا ایمپکت فاکتور چه عددی باید باشد؟

ضریب تاثیر مجلات علمی یک شاخص مقایسه ای است. نمی توان بدون درنظر گرفتن رتبه مجلات، عدد معینی را به عنوان یک عدد قابل اتکا معرفی کرد. اما می توان ایمپکت فاکتور مجلات برتر در هر سال را به عنوان یک معیار قابل قیاس درنظر گرفت.

ذکر این نکته ضروری است که نام برخی از ژورنال ها با وجود ایندکس شدن در سایت موسسه تامسون رویترز، اما در گزارش JCR سالانه حضور ندارند. علت این امر آن است که این ژورنال ها به تعبیری در لیست انتظار یا لیست احتمالی JCR قرار گرفته اند.

سخن آخر

دانشجویانی که دارای مقالات علمی هستند، شانس بالاتری برای دریافت پذیرش در مقاطع بالای تحصیلی به ویژه در مقطع دکتری دارند همچنین موفقیت در انتشار و چاپ مقالات علمی یکی از فاکتورهای تعیین کننده در ارزیابی فعالیت های تحقیقاتی و طرح های پژوهشی محسوب می گردد. اگر آشنایی کافی با فرایند ارسال و چاپ مقاله ندارید و یا اولین تجربه شما در چاپ مقاله می باشد، می توانید مقاله خود را به موسسه راسا بسپارید تا تمام مراحل ارسال، پذیرش و چاپ را در کمترین زمان برای شما انجام دهد.

دیدگاه‌ها (0)

*
*

با ما در واتساپ در تماس باشید